AEG Lavatherm 59800

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AEG Lavatherm 59800 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

v******@h****** 05-04-2024
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Wij hebben deze droger sinds jan. 2006 in gebruik en hij draait ( april 2024) nog steeds tot volle tevredenheid. Nog nooit storingen gehad. ( Snel afkloppen)

moederdieveelwast 27-06-2013
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Vanaf begin slecht droogresultaat na héél lang droogprogramma. Moet nog steeds kleding aan de lijn hangen.Schoonmaken is een ramp en enorm gepriegel.
Na minder dan 3 jaar al kuren en onbruikbaar.
Ben echt ontevreden!

lichtje123 22-05-2009
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Wij hebben deze droger nog geen 3 jaar in bezit en begint nu al kuren te vertonen. 2 Dagen geleden begon de droger achterin bij de trommel een schurend en piepend geluid te vertonen, vervolgens een rammelend geluid. Daarna een was gisteravond proberen te drogen. Geluid was weg maar nu wordt de was niet meer droog en geeft foutmelding E60. Volgens de telefoniste van Aeg moet er een aardborstelset in worden gezet. Mijn man is gelukkig erg handig dus wie weet met minimale kosten kunnen we de droger oplappen. Mijn klacht over deze droger is dat hij veel te snel kuren vertoont. Verder vind ik de gemiddelde droogtijd voor een halve trommel was van 3,5 uur wel erg lang. Minpunt ook vind ik het onderhoud van de filterplint (onderaan), wat een rotklus, overal natte pluizen en een gepriegel om alles schoon te krijgen!
Ik had hiervoor een goedkope droger van Whirlpool die na 6 jaar zeer intensief gebruik (alle was ging erin) alleen wat langer over een droogbeurt deed en daarom vervangen werd ivm energiekosten. Deze Aeg-droger is minder intensief gebruikt (hing helft was aan de lijn en zomers geheel aan de lijn om te drogen). Ik heb wat meer rondgespeurd over de kwaliteit van Aeg wasdrogers maar lees herhaaldelijk dat na ca. 3 jaar er kuren ontstaan met hoge reparatiekosten tot gevolg. Voor mij dus ook geen Aeg meer!

5 persoons gezin 08-03-2009

- - - - - - - - - - update review - - - - - - - - - -
Aangekocht in mei 2006.
Functioneert nog steeds erg goed !

- - - - - - - - - - oude review 01-10-2006 - - - - - - - - - -
Condensdoger voldoet volledig aan verwachtingen.
Energie verbruik ca. 1,8 KW per 4-5 kg wasgoed, droogtijd ca. 90 minuten.
Voldoende mogelijkheden tot fijnafstelling van de verschillende
droogprogramma's.
Optionele continu condensafvoer middels slang naar riool
heel makkelijk.

Reddingsvestje 19-10-2008
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Zoals Tinus hiervoor al zei: 'Een beter milieu begint bij jezelf'. Liever hadden we geen droger gehad, maar met een kleine op drie hoog valt er (zeker in de winter) in de winter niet tegenaan te drogen. Daarom hebben wij gekozen voor een A-klasse droger.
Een investering die zich uitkeert, want ondanks dat de droger veelvuldig aan staat en wij hetzelfde maandbedrag hebben gehouden kregen wij dit jaar toch geld terug van de (groene) energiemaatschappij.

Het is onze eerste droger, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het is een fijn ding, duidelijk, helder met veel verschillende programma's.
Hij heeft ook een fijne grote trommel waar veel tegelijk in kan.
Er is ook wel eens per ongeluk een kwetsbaar kledingstuk in beland maar die zijn er ook weer piekfijn uit gekomen, geen krimppartijen of iets dergelijks.

We hadden wat problemen met de afvoerslang (te kleine afvoer voor en de machine en de droger) maar omdat de droger in de keuken staat is het waterreservoir zo geleegd.

Waar je wel even op moet letten is om het filtertje in de deur schoon te maken voor je de was er uit haalt, anders heb je pluis in je was. Maar dit wordt snel een automatisme.

Een nadeel: de droger is redelijk luid. Ik weet niet hoe luid andere drogers zijn, maar als wij in de keuken zitten moet de droger even uit omdat het toch net even een onprettig geluidsniveau is.
Verder niets dan lof voor onze droger, ik zou niet weten hoe ik nog zonder zou moeten in ons appartementje.

Ro23 10-10-2008
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Wasdroger pas in bezit. Maakt misschien een iets ander geluid dan de normale wasdroger maar het eindresultaat is prima. Zijn in ieder geval tevreden met deze machine en energielabel A.

TinusD 02-11-2007
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Ik ben zeer tevreden over deze droger. Voeldoet perfect, maakt niet veel lawaai, en geeft weinig hitte af aan de ruimte waarin hij staat.

Extreem zuinig, 40% besparing tov normale klasse c droger. Dat ga je zeker terugverdienen in de levensloop. Een beter milieu begint bij jezelf!

M1 05-09-2007
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Prima apparaat. Had hiervoor een Bosch, maar die kreeg na 10 jaar wat kuren. Bij een nieuwe eerst naar het verbruik gekeken en dan blijken er maar een paar klasse A toestellen te zijn. Dan is de keuze snel gemaakt.

Daarbij komt dat het ook nog een machine met veel opties en een erg goed droogresultaat, zodat het de meerprijs wel waard is.

De was wordt prima droog, voor mijn gevoel ook egaler droog dan met een gewone (condens)droger. De was wordt ook minder heet en (waarschijnlijk daardoor) minder gekreukt (of 'gekrompen').

Ook buiten de droger wordt het minder heet en minder vochtig dan bij een gewone condensdroger. Maar hij produceert dus wel wat warmte en vocht.

Geluid is volgens mij niet heel hard of zacht. Het is in elk geval rustiger dan een wasmachine. Dat is voor mij stil genoeg.

Handig is dat er standaard een afvoerslang bijgeleverd wordt waarmee je de machine ook aan een waterafvoer aan kunt sluiten. Omdat de machine toch bij de wasmachine staat, is een gewone waterafvoer meestal wel aanwezig (in tegenstelling tot een luchtafvoer die je bij een gewone droger nodig hebt). Door de machine zo op het riool aan te sluiten, hoef je niet meer aan het condenswaterbakje te denken.

Dat de nog te verstrijken tijd ook wordt aangegeven is ook wel handig, vooral naar het einde toe. In het begin van het programma klopt de tijd meestal niet, omdat de tijd natuurlijk erg afhangt van hoe nat de was is, het materiaal en hoeveel was er in zit. Maar die tijd wordt gedurende het programma aangepast, zodat je wat verder in het programma wel een goede indicatie hebt van hoe lang het nog duurt.

Wat wel onhandig is is dat er in de deuropening aan de onderkant ook een pluizenfilter zit. Het is even wennen dat je dit filter schoonmaakt voordat je de was uit de droger haalt, omdat je anders wat pluisjes op de droge was krijgt... Vast vanuit technisch oogpunt een logische (en onontkoombare) plek voor dit (derde) filter, maar in het gebruik is het niet echt logisch.

Het is ook raar dat de machine nog geluid maakt als het programma al afgelopen is (als hij op 0 staat), maar dat is waarschijnlijk ook omdat hij dan nog regelmatig even een rondje draait (tegen het kreuken).

Al met al een mooi apparaat. De eenmalige hogere aanschafprijs vergeleken met een gewone condensdroger verdien je op termijn waarschijnlijk wel ongeveer terug aan lagere stroomkosten, maar daarnaast is het ook een zeer goed drogende machine die meer opties heeft dan menige gewone condensdroger. En dus eigenlijk ook daarom wel iets meer mag kosten dan een gewone condensdroger.

Nog één tip. Het Nederlandse type heeft alle teksten op de machine ook in het nederlands, terwijl dit bij het europese type volgens mij niet zo is. Vraag jezelf dus af of je de allergoedkoopste winkel wilt of een paar tientjes meer uit wilt geven voor een nederlands type. Ik denk dat je die paar tientjes in de loop der jaren sneller vergeet dan de ergernis over een niet-nederlands model.

kerstster 03-08-2007
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Na 23 jaar trouwe dienst mijn Miele wasdroger de deur uit gedaan. Dan kijk je eerst weer naar Miele: keus genoeg. Maar, maar, maar... AEG blijkt dan een supermachine te hebben, energiezuinig en in zijn soort goedkoper dan Miele. Overstag, half twijfelend. Wel grote schrik bij eerste droogbeurt: wat een lawaai! Meteen weer uitgezet en de servicedienst van AEG gebeld. Er kwam direct (binnen 24 uur) een monteur, die constateerde dat de trommel tegen de zijwand tikte. Vermoedelijk door transport veroorzaakt. Bijgesteld en drogen maar. Prima!

A.E.57. 06-07-2007
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

AEG 59800 aangeschaft,ruikt in het begin een beetje vreemd verder prima droger, geluidsniveau zeer aceptabel,energie verbruik ongeveer 1,3 tot 1,7 kwh per droogbeurt droogtijd ongeveer 60 minuten hierbij wel vermeld dat de wasmachine centrifugeerd met 1400 toeren waarna wij het nog na centrifugeren in een losse centrifuge met 2800 toeren,verder geen last van condensvorming wat wij voorheen wel hadden met de vorige condensdroger.

Paul46 17-06-2007
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

De AEG Lavatherm 59800 aangeschaft omdat onze Bauknecht condensdroger het na ruim elf jaar had begeven. Sterk overwogen om een luchtafvoerdroger te nemen, omdat zo’n ouderwetse condensdroger relatief warme met vocht verzadigde lucht in de ruimte stuurt waar hij staat. Zeker in het koudere seizoen condenseert dat vocht tegen koude oppervlakken, zoals de binnenkant van het ongeïsoleerde dak van de garage, resulterend in schimmel. Uiteindelijk besloten om de dure AEG 59800 te kopen, die de vocht op een heel andere manier uit de afgevoerde lucht verwijdert, namelijk door middel van een gekoelde condensor.
De AEG 59800 inmiddels een week in huis. Vocht probleem lijkt opgelost. De temperatuur van de afgevoerde lucht is aanmerkelijk koeler. De droger doet wat hij moet doen. De droogprogramma's zitten logisch in elkaar. Droogt sneller dan de oude condensdroger, ondanks de lagere droogtemperatuur. Maakt even veel lawaai als onze oude Bauknecht; in ons geval geen probleem omdat hij in de bijkeuken staat.
Gewoon een goed doordacht apparaat !

fam van den Berg 19-05-2007
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Onze oude droger heeft na exact 11,5 jaar de geest gegeven.... Hij werd zodanig loeiheet, dat je hem niet meer kon aanraken als hij klaar was. Bang als we zijn voor brand een nieuwe droger gekocht. De meest zuinige en stille, een klasse A-apparaat, dat moet wat worden! Ik denk dat we aan het eind van het jaar wel op vakantie kunnen van de besparingen die dat gaat opleveren... Afijn, eerst 12 uur 'laten rusten' volgens de gebruiksaanwijzing en toen eindelijk aan de slag. HELP! Wat een kabaal! Stille droger?! Echt niet! De vorige was veel stiller! Maar volgens onze schoondochter kun je bij dit zoemende geluid heerlijk in slaap vallen... Wij hebben echter ernstig twijfels...vinden het een wel erg penetrante zoem... Als hij net gestart is, volgt er inderdaad even een soort 'koelkastgeluid'. Nog een schrik: de timer geeft aan dattie pas na 135 minuten klaar is! Zo lang heeft ons ouwetje er nooit over gedaan. Dus maar eens klokken. De was gaat er namelijk in na een centrifugebeurt op 1600(!) toeren, dus dat zou moeten schelen als je alle reclame-uitingen moet geloven. Na de decibellenteleurstelling zijn wij echter ietwat sceptisch... We laten ons verrassen...en wérden verrast: al na 64 minuten was de droger klaar. Een vriendelijk deuntje gaf dit aan, heel wat beter dan de irritante pieieiep! van de vorige droger. Hij was ingesteld op kastdroog en alles is ook werkelijk kastdroog, óók de verdwaalde spijkerbroek die er tussen zat. Eerste indruk is dus toch redelijk positief! Over een tijdje komen we hier wel weer eens terug om nader info te geven.

Mr Robbie 21-04-2007
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Deze machine aangeschaft vanwege de energiezuinigheid. Nog even afwachten hoeveel het werkelijk gaat schelen maar met nachtstroom en zo'n zuinig apparaat zou het moeten schelen.
Hij is wat zwaarder dan diegene die we hiervoor hadden, lastig dus om alleen een trap op te krijgen.
Resultaat van het apparaat is verder goed met katoen en bonte was. Geen enkel probleem met condens o.i.d. We hebben de droger aangesloten op een afvoer zodat we de bak niet elke keer hoeven te legen. Hij staat in de badkamer welke tot het plafond is betegeld, misschien dat dat nog uitmaakt.
Enige minpunt is het filter links onder (dus niet in de deur) toch nog redelijk snel vol zit met stof en niet te zuinig ook. Hiermee moet je dus wel rekening houden anders denk ik dat hij niet meer zo efficient droogt.

K_Marcel 02-03-2007

2 maanden in bezit;
Hij maakt bij ons een wat zwaarder geluid dan onze oude bauknecht, maar het is niet storend.
We centrifugeren altijd op 1400 toeren voordat we gaan drogen, dan is de droogtijd voor een volle wasmachine ongeveer 60 minuten. Wat de droger initieel aangeeft als droogtijd is een schatting, dit is dus vaak korter omdat hij gewoon meet of de was droog is. Zelfs grote dekbedovertrekken worden nu gewoon droog, dat lukte ons eerder nooit, het was altijd 1 grote bal.
We hebben de droger gekozen zodat de wasmaschine AEG 74800 (2,15 kWh) en de droger (1,2 kWh) op 1 groep van 16Amp (3,5kWh) kunnen worden aangesloten.
Het stof filter is misschien wat onhandig voor de opening, maar het lampje binnen in is weer handig zodat je geen wasgoed vergeet en dit nog eens droogt.

Lady 11-02-2007

Ik ben nog maar net in het bezit van de AEG 59800
Dat hij meer geluid maakt ,komt volgens mij door dat er twee pompen in zitten , waardoor hij zo zuinig is.
Ik had hiervoor een Zanker van 10 jaar oud , die had ook wel geluid .
En wat de condens betreft . geweldig waar hij staat is het 12 graden, en dat was het nadat ik 3 x een progr had gedaan nog 12 gr en geen condens, dat was met mijn Zanker wel het geval.
Wat de pluizenfilters betreft ,daar ben je zo aan gewend.
En die lucht dat is volgens mij ,inderdaad omdat hij nieuw is.

storky1 02-01-2007

De droog tijd van 6kg was met handdoeken, programma kastdroog , vind ik wel
heel lang, bij mij 140 min. maak fijn filter en pluizen filter goed schoon.de
drooger maakt wel lawaai maar is wel zuinig

Madalena 29-12-2006
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

De droger hebben we nu een maand in huis. Hij werkt prima. Wij hadden een hele
oude droger dus deze is voor ons doen stil genoeg.
Wij hebben hem gekozen vanwege de nieuwe (milieu vriendelijke) techniek en tot
nu toe hebben nog geen last van kinderziektes.
Verder heeft deze droger alle mogelijkheden die we zouden wensen. Enige
minpunt: soms ruikt de was een beetje chemisch. We houden het voorlopig op
nieuwigheid.

Jan Luitje 21-11-2006
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Simpel te bedienen, gewoon even uitvinden welk progamma je moet gebruiken en
het doet z'n werk goed.
Ok het stoffilter zit een beetje op een rare plek maar dat went ook wel weer. A
klasse apparaat is wat duurder maar ik reken op een behoorlijke prijsverhoging
van het stroomtarief de komende tien jaar. Nou maar hopen dat ie dat volhoud.

Miep Kraakhelder 02-11-2006
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Ik heb de machine nu ruim een jaar in gebruik. Hij bevalt prima. Het geluid van
de machine is wel wat harder dan mijn oude droger (Siemens), maar het voordeel
is, dat de deur van de kamer waar hij in staat gewoon dicht kan, omdat er niet
zoveel warmte in de ruimte ontstaat. Alle warmte die het apparaat maakt, wordt
gebruikt om de was te drogen.
Nadeel vind ik wel, dat je elke keer als je een was gedroogd hebt eerst het
filter aan de machine in het deurgat moet schoonmaken, want anders zit je droge
goed gelijk onder het stof.
Ook een groot voordeel vind ik dat er geen condensor is die elke keer
schoongemaakt moet worden. Wel elke 10 tot 15 droogbeurten moet het stoffilter
onder in de machine schoongemaakt worden. Dit is echter met de stofzuiger zo
gebeurd. (het apparaat meet hierbij niets, het geeft gewoon elke 10 tot 15
beurten weer dat het filter gereinigd moet worden, dus als het je op dat moment
niet uitkomt, kun je dat even een droogbeurt uitstellen door de machine even
aan het uit te zetten.
Vanwege de vele fijninstellingstijden, is het goed mogelijk alles droog te
krijgen, maar inderdaad geen spijkerbroeken bij dunnen T-shirts stoppen, of
zelf de T-shirts er even eerder uithalen.
Mankementen heeft hij nog niet gehad, maar dat zou na een jaar ook nog niet
mogen.

havar 30-10-2006
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Na wat twijfel, en mede door goede ervaring met AEG, toch deze aangeschaft.....
Prima apparaat. Ik kom van een tijdgestuurde heteluchtdroger af die het 15 jaar
heeft volgehouden.

Dat is nogal een verschil zeg. Simpel in gebruik, redelijk simpel schoon te
houden, droogresultaat is prima en hij is erg zuinig (ong. 50% van mijn vorige).

Er zijn stillere apparate in de omloop, maar geen zuinigere.

Voor de mensen hieronder die aangeven dat het resultaat nog wat klammig is, heb
ik de goede raad om was te sorteren op soort en dikte voordat je deze in de
droger doet. Als je een dun t-shirt mixed met een dikke spijkerbroek kun je dat
krijgen. OF de spijkerbroek is nog vochtig aan de randen OF het T-shirt zit al
veel te lang in de droger.

kortom, geen spijt vand e aankoop.

Jan&Friederike 07-06-2006
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Prima droger, voldoet aan de verwachtingen en ziet er
ook nog eens schitterend uit. Klein nadaeeltje is het
pluizenfilter aan de onderkant van de deur. Dus: eerst
het filter even schoonmaken en pas daarna de droge
was eruit halen,dit went na verloop van tijd vanzelf.

Aldie2 08-03-2006
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Goede droger. Maakt helaas nog wel wat lawaai. Droogtijden zijn acceptabel, wel
is het belangrijk de luchtfilters schoon te houden, anders worden de tijden
snel langer. Kastdroog is kastdroog (je kunt het zelf ook instellen), als je
het bij het wasgoed horende programma kiest.
Voor katoen geeft de machine ruim 2 uur aan, maar in de praktijk is hij na ruim
een uur klaar (normale vulling).

Laura92 07-01-2006

Sluit me aan bij de beoordeling door Coen11; ik was eerst een tijdgestuurde
droger gewend, die de was (door en door) droogde. Kastdroog ervaar ik als klam,
intensief maakt de was droog, maar dikke delen/naden heeft dan nog extra
droogtijd nodig. Energiezuinigheid was de reden voor de aanschaf; ik hoop dat
de energierekening dan ook niet teleurstelt.

Coen11 18-12-2005
Geschreven voor: AEG Lavatherm 59800

Dit is een condensdroger die geenvochtige ruimte maakt. Eerste weken ruikt hij
nieuw en heb zelf het droogresultaat bij moeten regelen maar nu werkt hij
perfect. Wacht mijn nieuwe energierekening af. Zelf slang aansluiten zodat je
niet meer met een bak hoeft te werken, zit bijgeleverd. Een goede koop,
aanrader